Onko Sofianlehdon lastenkodista jotain materiaalia? Minua kiinnostaa varsinkin 50.luku, vuosi 1957, jolloin olin siellä vauvana

Kysytty

Onko Sofianlehdon lastenkodista jotain materiaalia?

Minua kiinnostaa varsinkin 50.luku, vuosi 1957, jolloin olin siellä vauvana

Vastaus

Vastattu

Materiaalia näyttäisi olevan niukasti. Tutkin erinäisiä Helsingin historiasta kirjoitettuja teoksia, mutta Sofianlehdon vastaanottokoti mainittiin niissä vain ohimennen. Sofianlehdosta on kirjoitettu yliopistollisia tutkielmia 1950- ja 1960-luvuilla:

T. Annala, Lasten toiminnantarpeen tyydyttämisestä Sofianlehdon vastaanottokodissa ajalla 25.11. - 10.12.1954 (Helsinki 1954)

K. Jokinen, Sofianlehdon vastaanottokodin koululaisosastot (Tampere 1969)

M.-L. Wasenius, Sofianlehdon vastaanottokotiin vuonna 1965 sijoitettujen au-lasten ja heidän äitiensä olosuhteet (Tampere 1968)

Yleistä tietoa Sofianlehdosta löytyy myös täältä: