Onko sinulla mitään tietoja sukunimestä Pääkkö? Kuinka yleinen se on Suomessa ja mistä se on peräisin? Selasin nettiä ja löysin muutaman sivun, mutta ne eivät…

Kysytty

Hei, onko sinulla mitään tietoja sukunimestä Pääkkö? Kuinka yleinen se on Suomessa ja mistä se on peräisin? Selasin nettiä ja löysin muutaman sivun, mutta ne eivät sisältäneet tarkkaa tietoa, enkä ole varma onko kyseessä sittenkin joku toinen Pääkkö.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirja Sukunimet (Otava, 2000) kertoo, että Pääkkö-nimeä tapaa lähinnä Pohjois-Pohjanmaalta (Nivala, Pyhäntä) ja Peräpohjolasta (Sodankylä, Kemijärvi) sekä Kiuruvedeltä. Nimi perustunee Pääkkösten asuman talon nimeen (nimestä Pääkkönen on runsaasti tietoja 1500-luvun puolivälin tienoilta, Pääkkö-muodon varhaisimmat esiintymät ovat 1600-1700-luvuilta).

Viljo Nissilä esittää kirjassaan Suomen Karjalan nimistö (Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1975), että kyseessä voi olla ruumiinjäseneen - pää - liittyvä nimitys; moni tällainen on joko sellaisenaan tai johtimellisena käytössä sukunimenä (esim. häntänen, jalkanen, kopra, nenonen, partanen, polvinen, pääkkö, varvas, varpainen). Pääkkö-nimien yhteydessä Nissilä kuitenkin huomauttaa, että niihin saattaa sisältyä paikoin tavattava "omapäistä" merkitsevä pääkkö-sana.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Pääkkö on nykyisenä sukunimenä 718 henkilöllä (368 miestä, 350 naista). Entisenä sukunimenä Pääkkö on väestötietojärjestelmässä 282 henkilöllä (18 miestä, 264 naista), kuolleita nimenhaltijoita on 305 (130 miestä, 175 naista).

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen tehnyt sukututkimuksen ja -kirjan Pääkkö -suvustani. Kirjassa Vaarien talot käsittelen myös nimeen liittyvää problematiikkaa. Oma sukuni sai nimen Pääkkö -nimisestä talosta, joita oli kolme vanhan Suomen rajamailla Pohjois-Pohjanmaalla kaskiviljelyn aikoina 1700-luvulla. Karjalaisten tuolloin käyttämä kaskikirves on nimeltään pääkkö. Kyseessä on tapparaa muistuttava lyhytsilmäinen kirvesmalli, jollaisia on nähtävillä esimerkiksi Pohjois-Karjalassa Pielisen museossa Lieksassa. Kaskeamisen loputtua kirvesmalli jäi vähitellen pois käytöstä. Suomessa on useita Pääkkö -sukuja, jotka eivät ole sukua keskenään.