Onko Shostakovichin second waltz kirjoitettu johonkin filmiin?

Kysytty

Onko Shostakovichin second waltz kirjoitettu johonkin filmiin?

Vastaus

Vastattu

Dmitri Šostakovitšilla on useampikin 2. valssi eri teossarjoissaan, mutta eräs tietty niistä yhdistyy elokuviin. Sarja varieteeorkesterille (n. 1956) sisältää kahdeksan osaa, ja sen seitsemäs osa on Valssi II

Šostakovitš sävelsi musiikin vuonna 1955 julkaistuun elokuvaan Первый эшелон (Pervyi eshelon), ja yllä mainittu valssisävelmä kuullaan siinä. Tämän elokuvan musiikista koostetun orkesterisarjan teosnumero on 99. Sen takia Valssi II -sävellykseen saatetaan viitata myös opus 99 -teosnimellä.

Myöhemmin elokuvamusiikkina sävellystä käytti ohjaaja Stanley Kubrick elokuvassaan Eyes wide shut (1999).

Šostakovitšin sävellysten dokumentointiin liittyy monenlaisia sekaannuksia. Esimerkiksi tämän valssin ajateltiin pitkään olevan osa teoskokonaisuutta Jazz-sarja nro 2 (1938). Tämä tieto kummittelee monessa paikassa edelleen, onhan teos levytetty ja julkaistu nuottina tuolla nimellä monen monta kertaa. Kannattaa siis kokeilla myös internethakua "Jazz suite no.2 waltz" tai jotain sinne päin.

Kannattaa lukea myös tämä hyvä esittely Sarjasta varieteeorkesterille.

17 ääntä

Kommentit

Первый эшелон näkyy saaneen Suomessa nimen "Aron tuulet" ja englanniksi tietysti "The First Echelon". Näillä hakusanoilla löytyy lisää.

Tämän ”Anna Karenina” -elokuvasta, kauniin musiikin ”The second waltz” on säveltänyt sukulaismies vuosien takaa: Tietoja löytyy google->netissä ja sukukirjasta:
Claudius Collanuksen jälkeläiset 2014
https://wikinfi.icu/wiki/Dmitri_Shostakovich

https://youtu.be/v5QpOBVyinI

Dmitri_Shostakovich veli Vladimir oli naimisissa Elisabeth Shostakovich o.s Collan. Hän on taas sukua säveltäjä Karl Collan:ille, säveltänyt mm. Sylvian joululaulun.

Tämän ”Anna Karenina” -elokuvasta, kauniin musiikin ”The second waltz” on säveltänyt sukulaismies vuosien takaa: Tietoja löytyy google->netissä ja sukukirjasta:
Claudius Collanuksen jälkeläiset 2014
https://wikinfi.icu/wiki/Dmitri_Shostakovich

https://youtu.be/v5QpOBVyinI

Dmitri_Shostakovich veli Vladimir oli naimisissa Elisabeth Shostakovich o.s Collan. Hän on taas sukua säveltäjä Karl Collan:ille, säveltänyt mm. Sylvian joululaulun.