Onko saatavana mitään kirjallisuutta Oulujoen koskien , kuten Jylhämä, valjastamisesta 50-luvulla?

Kysytty

Onko saatavana mitään kirjallisuutta Oulujoen koskien , kuten Jylhämä, valjastamisesta 50-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ostrobotnia-aluetietokannasta löytyvät asiasanalla Jylhämä mm. seuraavat lehtiartikkelit:
Näin kahlittiin Oulujoen kuohut / J. Kilpeläinen (Kaleva 18.10.1958)
Jylhämä kraftverk och bostadsområde (Valokuvia ja piirroksia)/Aarne Ervi (Arkitekten 1949:11-12)
Ervin yhtenäistaideteoksella suuri arvo : Oulujoen voimalaitosalueet maailmanperintökohdeainesta / Petri Hakkarainen (Kaleva 27.11.2003).
Asiasanoilla Oulujoki ja vesivoimalat löytyvät lisäksi mm.
lehtiartikkelit Oulujoki valjaissa (Uusi kuvalehti 1953 : 3),
Oulujoen vesistön rakentaminen - sodanjälkeinen suurtyö / Mauri Kuuskoski (Rakennustekniikka 1995 : 4) sekä Voima jymisee sähkömuseossa : voimalaitokseen sijoitettuun kokoelmaan pääsee tutustumaan vain tilauksesta / Päivi Mäkinen (Kaleva 18.5.2004). Kirjoja aiheesta ovat esim. Voimaa koskesta : Suomen vesivoiman rakentamisen vaiheita/ toimitusk. Jaakko Holm...et. al. 1991, Vesivoimaa Oulujoesta 50 vuotta / tekstit: Mauri Kuuskoski. 1991.