Onko Paljon onnea vaan -syntymäpäivälaulussa toinenkin säkeistö ja jos on, miten se menee? Muistan nimittäin, kun samalla sävelellä laulettiin myös jotain…

Kysytty

Onko Paljon onnea vaan -syntymäpäivälaulussa toinenkin säkeistö ja jos on, miten se menee? Muistan nimittäin, kun samalla sävelellä laulettiin myös jotain muuta ollessani päiväkodissa jos jollakulla oli syntymäpäivä. Eli mietin vain, että onko se virallinen vai onko se vain kenties ainoastaan sen päiväkodin työntekijöiden keksimä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mildred J. Hillin säveltämään "Happy birthday" -onnittelulauluun on olemassa muitakin suomenkielisiä sanoituksia kuin Sauvo Puhtilan tuttu yksisäkeistöinen "Paljon onnea" (ks. Piki-verkkokirjaston artikkeli onnittelulauluista: https://urly.fi/WGO).

Hilkka Norkamon versiossa "Olkoon onneksi" on kolme säkeistöä. Laulu löytyy nuotista Laulukerho : 5 : uutta ohjelmistoa sekakuoroille (Otava, 1963). Laulu alkaa: "Olkoon onneksesi, olkoon onneksesi". Toinen säkeistö alkaa: "Ilon silmillesi". Kolmas säkeistö alkaa: "Tänne ystäväsi".

Erkki Ainamon versiossa "Onneksi olkoon" on siinäkin kolme säkeistöä. Laulu alkaa: "Onneks' olkoon nyt vaan". Toinen säkeistö alkaa: "Nämä yrtit nyt tuo". Kolmannesta säkeistöstä on ainakin kaksi vähän erilaista versiota. Nuotissa Sonninen, Ahti: Laulan ja soitan : säestykset (Otava, 1959) kolmas säkeistö alkaa: "Kaikki tuttus' mä nään tuli tervehtimään". Nuotissa 105 kitaralaulua (Fazer, 1969) kolmas säkeistö alkaa: "Kaikki tuttusi nää tuli tervehtimään".

On tietysti mahdollista, että päiväkodissa on laulettu tätä laulua aivan omin sanoin.

10 ääntä

Kommentit

1. Olkoon onneksesi,
olkoon onneksesi,
merkkipäiväsi tämä, / merkkipäivänäs tänään,
olkoon onneksesi.
2. Ilon silmillesi,
riemun mielellesi,
nämä lahjamme/ kukkamme tuokoon,
Olkoon onneksesi.
3. Kaikki ystäväsi,
saapuneet on luoksesi,
merkkipäivänäs tänään,
Olkoon onneksesi.