Otsikko
Onko ornitofobiaan hoitoa? Jos on niin mitä paikkoja?

Kysytty

Onko ornitofobiaan hoitoa? Jos on niin mitä paikkoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ornitofobia (lintujen pelko) on määräkohteinen, eläimiin kohdistuva fobia. Lääkärin käsikirjan mukaan (v. 2006, s. 1206) määräkohteisen fobian tyypillisiä aiheuttajia ovat esim. korkeat paikat, pimeä ja suljettu tila, käärmeet, hyönteiset. Lääkehoidon merkitys on vähäisempi kuin muissa ahdistuneisuushäiriöissä. Jos hoitomotivaatio on hyvä, voidaan käyttää altistushoitoa.

Henkilö voi välttää esimerkiksi luonnossa liikkumista, eläinpuistoja tai ylipäänsä ulkona oleskelua.
Teoksessa Fobiat (Kerstin Hellström 2003) annetaan ohje fobioiden hoitoon: Ota yhteys kotipaikkasi terveyskeskukseen tai mielenterveystoimistoon ja kysy, löytyykö sieltä tietoja kotipaikkakunnallasi toimivista kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan erikoistuneista psykoterapeuteista. Mikäli sopivaa terapeuttia ei löydy julkisen terveydenhuollon kautta, voit hakeutua yksityiselle psykoterapeutille. Psykoterapeutteja voi hakea myös puhelinluettelon keltaisilta sivuilta. Ilmoituksissa mainitaan yleensä, onko psykoterapeutilla kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva koulutus.

Eläinfobioissa hoito etenee siten, että kohdatessaan pelkäämänsä asian henkilö harjoittelee myös ajatusmalliensa ja käyttäytymisensä muuttamista arkielämässä. Silloin kun asiakas voidaan panna kohtaamaan oikeita eläimiä, niitä käytetään terapiassa ja asiakas altistetaan hänen pelkäämälleen eläimelle muutaman intensiivisen tunnin ajan. Hoidon jälkeen asiakas saa mukaansa kotitehtäviä, niin että hän voi jatkaa pelko-oireisen käyttäytymismallin purkamista arkielämässään.

Lintujen pelko on ilmiö, jota monissa fobioita käsittelevissä teoksissa ei edes mainita, vaan yleensä puhutaan eläinfobioista.
Mikäli sopivaa psykoterauttia ei löydy, niin em. Fobiat teoksesta löytyy tietoa, mitä soveltaa ns. itsehoidossa: "Suurin piirtein kaikki fobiat voidaan parantaa. Tärkeintä on, että henkilö on motivoitunut ja haluaa itse päästä eroon fobiastaan".