Onko olemassa jotain fobiaa joka liittyy musiikkiin? itse en pysty ollenkaan kuuntelemaan surullista musiikkia vaan ahdistun jos esim radiosta tulee jotain…

Kysytty

Onko olemassa jotain fobiaa joka liittyy musiikkiin?
itse en pysty ollenkaan kuuntelemaan surullista musiikkia vaan ahdistun jos esim radiosta tulee jotain surullista musiikkia

Vastaus

Vastattu

Fobia tarkoittaa pelkoa, kauhua tai kammoa. Psykiatriassa fobialla tarkoitetaan erityistä voimakasta pelkoa, johon ei liity mitään todellista vaaraa ja jota ei voi järkeilemällä hallita. Tällainen pelko saa ihmisen välttelemään pelkonsa kohdetta ja rajoittaa hänen tekemisiään.

Tavallisimpia fobioita ovat esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelko, julkisten paikkojen pelko ja yksittäiset spesifit fobiat. Isaac M. Marksin mukaan fobian voi laukaista melkein mikä tahansa ja lista fobioista olisi lähes loputon. Varsinaisia musiikkiin liittyviä fobioita hän ei mainitse, mutta joillakin ihmisillä fobia on liittynyt tiettyihin (koviin) ääniin, esimerkiksi viheltämiseen tietyllä taajuudella tai korkeaan sopraanoääneen.

Lähteitä:

Marks, Isaac M.: Pelko - osa elämää (Prometheus, 2007, s. 108, 110)

Huttunen, Matti: Määräkohteinen pelko (fobia) (artikkeli Terveyskirjastossa 30.11.2018):

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00394

Gertsch, Mia: Fobia voi pilata elämän ja ajaa masennukseen, mutta toivoa ei kannata menettää - psykiatri: Vaikeistakin pelkotiloista voi päästä eroon (11.8.2019):

https://yle.fi/uutiset/3-10874307