Otsikko
Onko olemassa tutkimuksia vitseistä?

Kysytty

Onko olemassa tutkimuksia vitseistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alan klassikko on Sigmund Freudin Vitsi ja sen yhteys piilotajuntaan , kiinnostava on myös professori Aarne
Kinnusen teos Huumorin ja koomisen keskeneräinen kysymys (1994). (Tarkista saatavuus
plussa-tietokannasta http://www.lib.hel.fi/plussa/ )Huumorista ja koomisesta löytyy muutakin, mutta
erityisesti vitseistä tehtyjä uudempia tutkimuksia löytyy lähinnä LINDA (korkeakoulukirjastojen yhteisluettelo)
tietokannasta.LINDAa voi tulla tutkailemaan lähimpään kirjaston toimipisteeseen ja sieltä löytyy
"vitsit" ja "gradu" tai "tutkimus" hakusanoilla mm. Louko, Seija: Sanat elävät: kielen rakenteen
hyödyntäminen koululaishuumorissa (1993); Siitonen, Aino: Sanomalehtivitsien nainen (1991),
& muita graduja, joita saa vaihtelevin ehdoin kaukolainaksi, jos ne eivät ole Helsingissä.
Kirjana löytyy mm.Davis, Christie: Ethnic humor around the world ja Oring, Eliot:Jokes and their
relations. Yhteensä viitteitä toistakymmentä, joten tervetuloa kirjaston tietopalveluun tutkimaan
LINDA tietokantaa ja aineiston saatavuutta.