Onko olemassa suomenkielisiä kirjoja, joissa aiheina ovat: Mary Stuart, Mary Stuart ja hänen miehensä Ranskan kuningas Francis II, Ranskan kuningas Henry II…

Kysytty

Hei,
onko olemassa suomenkielisiä kirjoja, joissa aiheina ovat:
Mary Stuart,
Mary Stuart ja hänen miehensä Ranskan kuningas Francis II,
Ranskan kuningas Henry II tai
Englannin kuningas Henry VIII ja hänen vaimonsa?

En ole itse sellaisia löytänyt. Kiitos jo etukäteen vastauksesta. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maria Stuartia käsittelevät seuraavat suomenkieliset teokset: Byrd, Elizabeth: Kuolematon kuningatar: Maria Stuart (1959) ja Zweig, Stefan: Maria Stuart (1937). Mariasta kerrotaan jonkin verran myös kirjassa Skotlanti (Fisher, Andrew, 2017).

Marian puoliso Frans II menehtyi nuorena ja ehti hallita Ranskaa vain hieman yli vuoden. En löytänyt pelkästään häntä käsitteleviä kirjoja, mutta Mariasta kertovista kirjoista hänestä voi löytää jonkin verran tietoa.

Teoksessa Barth, Reinhard: Historian suurnaiset (2005) käsitellään jonkin verran Katariina de’Mediciä, joka oli Henrik II:n puoliso ja Frans II:n äiti. Katariinasta kertovassa kappaleessa mainitaan Henrik II, Frans II sekä Maria Stuart.

Henrik II:sta löytyy hieman tietoa kirjassa Ranska (Cole, Robert, 2015), mutta muuten hänestä ei ole suomenkielisiä kirjoja.

Henrik VIII:ta käsittelee suomenkielinen teos nimeltä Henrik VIII (1966), jonka on kirjoittanut Eva de Vitray.
Lisäksi Henrik VIII:sta ja hänen vaimoistaan sekä myös Maria Stuartista ja Frans II:sta kerrotaan jonkin verran Elina Koivusen teoksessa Kuninkaalliset: valtaa ja vallattomuutta (2014).