Onko olemassa rakennusalan selkokielistä tai muuta selkeää kirjaa, jonka avulla voisi keskustella maahanmuuttajan kanssa talon rakentamisesta?

Kysytty

Onko olemassa rakennusalan selkokielistä tai muuta selkeää kirjaa, jonka avulla voisi keskustella maahanmuuttajan kanssa talon rakentamisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aika vähän löytyy alan oppaita selkosuomeksi.

Ammattiopintojen materiaaleista maahanmuuttajille on tehty hyvä koonti 2012, mutta varmaan alkaisi olla uuden katsauksen paikka. http://www.edu.fi/download/141229_maahanmuuttajien_oppimateriaalikartoitus_25042012.pdf

Tutkielmasta sain vinkin yhteen kirjaan: Rakentavaa suomea - Rakennusalan oppikirja maahanmuuttajille - kirja on tarkoitettu rakennusalan alkeisoppikirjaksi maahanmuuttajille. Sen avulla maahanmuuttaja voi parantaa alan ammattisanaston tuntemustaan ja helpottaa siirtymistään joko työelämään tai ammattiopintoihin. Oppikirja on jaettu osioihin, joissa kussakin käsitellään yhtä rakennusalan keskeistä osa-aluetta (esim. puutyöt, muuraustyöt jne.). Tekstejä ja harjoituksia tukee laaja ja selkeä kuvitus. Kirja soveltuu sekä kielikursseilla käytettäväksi että itseopiskeluun. Tekijä: Matti Mäkelä Tuotanto: Opetushallitus 1999 2. muuttumaton painos 2009 Tuotenumero: 1186023, ISBN 978-952-13-0683-9

Opetushallituksen sivuilta löytyi 2017 valmistunut Kestävä rakentaminen - Rakennusaikainen kosteudenhallinta ja energiatehokkuus: Teriö, Olli; Hämäläinen, Jari

Jonkinlaista apua voisi olla Pohjois-Karjalan aikuisopiston sivuista. http://mamu.pkky.fi/Ammat_sanastot.htm Niillä on rakennusalan sanastoja suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.

Selvennystä sanoihin kuvien avulla löytyy Rakentaja.fi sivuston sanastosta. https://www.rakentaja.fi/sanasto/

Kuvia ja videoita löytyy myös YouTubesta. https://www.youtube.com/results?search_query=rakennusala (Tietysti paljon myös pelleilyä. Kannattaa tarkistaa videot ennalta.)

Kenties voisitte käyttää apuna myös kuvasanakirjoja. Niitä löytyy paljon ainakin englanti-suomi versioina esimerkiksi Suuri kuvasanakirja : englanti-suomi = A visual glossary / Reginald Bragonier Jr., David Fisher

1 ääntä

Kommentit