Onko olemassa minkäänlaista karttaa liittyen E.Säisän romaanisarjaan 'Kukkivat roudan maat', ilmeisesti Kurenpolven seudusta. Siis, mistä löytyvät eri…

Kysytty

Onko olemassa minkäänlaista karttaa liittyen E.Säisän romaanisarjaan 'Kukkivat roudan maat', ilmeisesti Kurenpolven seudusta. Siis, mistä löytyvät eri henkilöiden kotitalot, koulu, seurojentalot jne

Ajattelen jotain samanlaista kuin on Päätalon kirjojen Jokijärven kylästä olemassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino Säisän bibliografiasta ei löydy mainintaa siitä, että hän olisi julkaissut 'Kukkivat roudan maat' -romaanisarjan tapahtumiin liittyvää karttaa (ks. esim. Pohjoissavolaisen kaunokirjallisuuden bibliografia:
http://bibliografia.kuopio.fi/kirjailijat/se_s/saisa_eino/). Romaanisarjan syntyhistoriaa kuvaavassa artikkelissaan Säisä tosin kertoo suunnitelleensa tarinaa varten "kartan maisemasta teineen ja taloineen" (Kirjastolehti 12/1974). Piirrosta ei kuitenkaan tiettävästi ole julkaistu missään teoksessa, ei Säisän omissa eikä muidenkaan tekijöiden julkaisuissa. Useissa lähteissä (esim. Bibliophilos 2/2005 s. 17; Kantti kestää -lehti 26.1.1991) sen sijaan todetaan, että Säisän kuvaama Kurensalmi on todellisuudessa Kurenpolven asemaseutu Iisalmesta länteen, entisessä Iisalmen maalaiskunnassa Iisalmi-Ylivieska-radan varrella. Säisän kerrotaan pohjanneen tekstinsä osin Kurenpolven todellisiin tapahtumiin: esimerkiksi hänen kuvauksensa kylän koulurakennuksen historiasta perustuu tositapahtumiin (Bibliophilos 2/2005, s. 18). Kuopion kaupunginkirjaston lehtilukusalista löytyykin Runnin peruskartta numero 3323-11 vuodelta 1990, jossa näkyy myös Kurenpolven kylä. Karttaan on merkitty maantieteellisiä paikannimiä, kansakoulun paikka, tilojen nimiä sekä esim. aseman seutu.

Eino Säisän artikkeli romaanisarjansa syntyhistoriasta (Kirjastolehdessä 12/1974) on lainattavissa Kuopion kaupunginkirjastosta. Lisäksi internetistä löytyy tietoa Kurenpolven kylän historiasta romaanisarjan tapahtumien ajalta osoitteesta: http://212.149.128.218/www.joutsenjoki.info/tiedostot/lct2sivukartta.asp