Onko olemassa kirjaa, jossa neuvotaan kalannahan parkitseminen? Ilmoittauduin kerran kurssille, mutta se peruttiin vähäisen osanottajamäärän takia.

Kysytty

Onko olemassa kirjaa, jossa neuvotaan kalannahan parkitseminen? Ilmoittauduin kerran kurssille, mutta se peruttiin vähäisen osanottajamäärän takia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Harrastajanahkurin käsikirjassa (1, 1999, tekijä Jouko Eskelinen) on tietoa aiheesta. Turkka Aaltosen kirjassa Vanhat hyvät erätaidot on luku saaliseläinten nahan parkitsemisesta, ja siinä yhdeydessä puhutaan hyvin lyhyesti myös kalannahasta.

Aiheesta on myös artikkeleita:
- Anton Kalland, Kalansaaliista käyttöesineeksi (Kalannahan käsittely ja kalannahka käsityömateriaalina), Erä 27(2008):3, s. 62—65
- Pirkko Niemistö, Kalastajan tytär pitää kalasta (Haastattelussa kalannahkataiteilija Liisa Saarni), Taitaja 2004:4, s. 62—63
- Eija-Liisa Kasesniemi, Villi kalannahka : uusvanha ekotuote (Haastateltavana kalannahkakäsityöläinen Liisa Saarni), Taito 90(1997):1, s. 40-41
- Antti Kähönen, Kalannahan parkitsija (Kalannahan parkitsemisen taitava Liisa Saarni kertoo kalannahan käsittelystä) Erä 18(1995):10, s. 14—15
- Merja Palin, Kalannahkaa parkitsemaan : lohi, kuha tai made (Kalannahan parkitsemisohjeita antaan muinaisiin käden taitoihin perehtynyt Turkka Aaltonen), Taito 90(1997): 1, s. 40—41

Lehtiä kannattaa kysyä lähimmästä kirjastosta. Artikkeleita voidaan tilata myös valokopioina asiakkaalle, mikäli kirjastosi ei ko. lehtiä säilytä.