Suomennan nahkatyökirjaa ja yksi ongelma on nahkavuodan osien nimitykset, joita jonkin verran kyllä olen löytänyt. Huomasin, että v. 1926 on ilmestynyt…

Kysytty

Hei! Suomennan nahkatyökirjaa ja yksi ongelma on nahkavuodan osien nimitykset, joita jonkin verran kyllä olen löytänyt. Huomasin, että v. 1926 on ilmestynyt Nahkurin käsikirja, jota ei omassa kirjastossani ole. Olisikohan siitä apua? En ole yrittänyt hankkia kirjaa käsiini, kun en sitä muuten tarvitse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuossa mainitsemassasi Nahkurin käsikirjassa (U. J. Tammenoksa, 1926) todellakin on vuodan kaaviokuva, jossa on myös osien nimitykset. Myös Kaisa Väyrysen teos Nahkatietoa ja nahkatöitä (1985) sisältää tällaisen kaavion, mutta nimitykset ovat osittain erilaiset kuin Tammenoksalla. Myös Jouko Eskelisen teoksessa Harrastajanahkurin käsikirja 1 (1. p. 1999, 3. p. 2011) saattaisi olla tällaista tietoa, mutta valitettavasti se on tällä hetkellä lainassa, joten en pääse tarkistamaan.