Onko olemassa kaunokirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin siirtolaisuutta Suomesta Yhdysvaltoihin - lähtöä Suomesta, saapumista Yhdysvaltoihin Ellis Islandin…

Kysytty

Hei

Onko olemassa kaunokirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin siirtolaisuutta Suomesta Yhdysvaltoihin - lähtöä Suomesta, saapumista Yhdysvaltoihin Ellis Islandin saaren kautta (New York) ja siirtymistä johonkin osavaltioon. Näkökulmana yhden henkilön tai perheen näkökulma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Nopeasti tulee mieleeni Antti Tuurin Taivaanraapijat,
mutta on aiheesta toki kirjoitettu muitakin teoksia:
Engelmann, Ruth: Lehtimaja
Luoma, Heikki: Kuparitaivas
Riarbäck, Asser: Karhunrantalaiset (Kanada)
Willman, Samuli: Alaskan lohi
Lännen lokarit
Paluu kotimaahan
Tie länteen
ja tietenkin Vilhelm Mobergin Maastamuuttajat-sarja (muuttajina ovat ruotsalaiset).