Löytyykö Suomesta mieskirjailijaa, jonka isä olisi kuollut hänen ollessaan lapsi ja joka olisi kuvannut tätä aihetta kirjassa?

Kysytty

Löytyykö Suomesta mieskirjailijaa, jonka isä olisi kuollut hänen ollessaan lapsi ja joka olisi kuvannut tätä aihetta kirjassa?

Vastaus

Vastattu

Mika Waltarin isä kuoli Mikan ollessa alle kouluikäinen. Omakerrallisessa sukutarinassa "Isästä poikaan" hän kuvaa kolmen miespolven elämää Helsingissä.

"Isästä poikaan" on lyhennelmä kolmesta kirjasta. Viimeisessä osassa "Palava nuoruus" päähenkilö on Mika Waltari itse. Myös hyvin useissa Waltarin romaaneissa päähenkilöt ovat isättömiä. Sinuhelta puuttuu molemmat biologiset vanhemmat.