Onko olemassa "kasariajasta" kertovia kirjoja eli 1980-luvun ruoka- ja juomakulttuurista, muodista, musiikista ym. ajan hengestä kertovaa aineistoa? Kiitos!

Kysytty

Onko olemassa "kasariajasta" kertovia kirjoja eli 1980-luvun ruoka- ja juomakulttuurista, muodista, musiikista ym. ajan hengestä kertovaa aineistoa?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä eri tavoin 1980-lukua käsitteleviä kirjoja:
- The 1980s / Vicky Carnegy
- Fashion sourcebooks: The 1980s / John Peacock
- Fashionable clothing from the Sears catalogs : early 1980s / Tina Skinner
- Vintage fashion : muodin vuosikymmenet / esipuhe: Zandra Rhodes
- Tiger twist / Jari Eklund - Kirja esittelee ja kuvaa suomalaista rock and roll -alakulttuuria, painopisteenä vuodet 1977-1985.
- Yksilöllisiä valintoja, kulttuurien pysyvyyttä : vapaa-ajan muutokset 1981-2002 / Mirja Liikkanen, Riitta Hanifi ja Ulla Hannula (toim.)
- Nuoruuden vuosisata : suomalaisen nuorison historia

Helsingin Sanomissa oli vuonna 2006 kirjoitussarja nimeltä Näin Suomi muuttuu: : sarjassa selvitetään, kuinka suomalaisten arki on muuttunut neljännesvuosisadan aikana. Muistammeko vielä, millaista kotona, koulussa ja töissä oli vuonna 1981? Sarjan osat olivat Helsingin Sanomissa 24.9., 1.10., 8.10., 15.10., 22.10., 29.10. ja 4.11.

Wikipedian artikkeli 1980-luvusta löytyy täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/1980-luku

Yleisradion Elävässä arkistossa käsitellään 1980-lukua:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=11&t=&a=982

Agricola – Suomen historiaverkko –sivustossa on käsitelty myös 1980-lukua. Sieltä löytyy myös lisää lähteitä ajanjaksosta:
http://agricola.utu.fi/hist/kronologia/index.php?alku=1980&loppu=1989