Onko olemassa jotakin sivustoa, josta voisin katsoa eri artistien ja bändien tuottamat albumit olinaikanaan? Siis aivan kaikkia albumit.

Kysytty

Onko olemassa jotakin sivustoa, josta voisin katsoa eri artistien ja bändien tuottamat albumit olinaikanaan? Siis aivan kaikkia albumit.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhyesti: ei varmasti ole eikä tule koskaan olemaan. "Aivan kaikki" on niin vaativa ehto, ettei millään yksityisellä tai organisaatiolla liene riittävää motivaatiota ja resursseja moiseen työhön. Kysymyksestä voi päätellä, että kiinnostuksen kohteena on ehkä populaarimusiikki. Tällaisia tyylinmukaisia palveluita on jonkin verran paremmin kuin aivan yleisiä.

Jos kuitenkin tyydytään vain suomalaisten artistien levytyksiin, ne löytyvät kaikki Kansalliskirjaston ylläpitämästä VIOLA-tietokannasta (https://viola.linneanet.fi/). Vastaavantyyppisiä kansallisia diskografioita on monessa muussakin maassa, ei kuitenkaan kaikissa.

Suosittu populaarimusiikkilevytyksiä varsin laajasti esittelevä sivusto on AllMusic (AMG, http://www.allmusic.com/), jonka tarjoamat tiedot kuitenkin ovat hyvin eritasoisia.

Ennen internetiä julkaistiin melko paljon paksuja kirjoja, joihin oli koottu useimmiten angloamerikkalaisten artistien levytyksiä (esimerkiksi MusicMaster-sarja). Tällaiset julkaisut ovat edelleen käyttökelpoisia sille, joka ei ole kiinnostunut uusimmasta uudesta vaan levyjen historiasta.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto