Onko näin: 16 on suojaikäraja. Tämän johdosta 16 vuotta täyttänyt on alle 16-vuotiaan kanssa seksin harrastamisesta tuomittava lapsen seksuaalisesta…

Kysytty

Onko näin:

16 on suojaikäraja. Tämän johdosta 16 vuotta täyttänyt on alle 16-vuotiaan kanssa seksin harrastamisesta tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä mikäli kyseessä ei ole kaksi nuorta, joilla ei ole suurta kypsyyseroa.

Lisäksi vielä 16- tai 17-vuotiaan nuoren kanssa seksin harrastamisesta tulee tuomio samasta, jos kyseessä on sen 16- tai 17-vuotiaan biologinen vanhempi tai muu vastaava hänen kanssaan samassa taloudessa asuva paljon vanhempi henkilö, ja jos tämä on sen nuoren biologinen vanhempi, tulee tuomio lisäksi sukupuoliyhteydestä lähisukulaiseen.

Jos taas kaksi viimeksi mainittua ovat molemmat 18 vuotta täyttäneitä, ei kummallekaan tule tuomiota lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä mutta molemmille tulee tuomio sukupuoliyhteydestä lähisukulaiseen.

Vastaus

Vastattu

Niin sanottua suojaikärajaa on rikoslain mukaan kaksi, 16 ja 18 vuotta.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä säädetään rikoslain 20. luvun 6 § ja 7 §:ssä, jota täydentää rajoituspykälä 7 a §.

Myös 18 vuoden ikää voidaan pitää suojaikärajana, sillä laki suojaa perheensisäisen sekä luottamussuhteessa tai auktoriteettiasemassa tapahtuvalta seksuaaliselta hyväksikäytöltä (rikoslain luku 20, 5 §).

Sukupuoliyhteydestä lähisukulaiseen säädetään rikoslain 17. luvun 22 §:ssä. Sen toisessa momentissa säädetään: "Sukupuoliyhteydestä lähisukulaisten kesken ei tuomita henkilöä, joka on ollut sukupuoliyhteydessä oman vanhempansa tai tämän vanhemman kanssa ollessaan kahdeksaatoista vuotta nuorempi, eikä henkilöä, joka on pakotettu tai lainvastaisesti taivutettu sukupuoliyhteyteen." Laki suojaa alle 18-vuotiasta tai seksuaalisen hyväksikäytön uhria.

Ajantasainen rikoslaki Finlex-palvelussa: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Suojaikärajasta Väestöliiton Hyvä kysymys -palvelussa: www.hyvakysymys.fi/artikkeli/mita-suojaikaraja-tarkoittaa/

Lopuksi, seksuaalirikoksia koskevaa rikoslain 20 lukua ollaan parhaillaan uudistamassa. Tutustu kokonaisuudistukseen tietopakettimme avulla: www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/seksuaalirikoksia-koskevan-rikoslain-20-luvun-kokonaisuudistus.aspx