Otsikko
Onko mustarastas sama kuin laulurastas ja esiintyykö se pohjoisimmassa Lapissa muun muassa Tenon rannalla?

Kysytty

Onko mustarastas sama kuin laulurastas ja esiintyykö se pohjoisimmassa Lapissa muun muassa Tenon rannalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mustarastas (Turdus merula) ja laulurastas (Turdus philomelos) ovat eri rastaslajeja. Suomen lintuatlaksen mukaan mustarastaasta on havaintoja, jopa mahdollisia pesintähavaintoja Tenolta mutta yleinen mustarastas on pohjoisimmillaan Koillis-Lapissa. Laulurastasta tavataan säännöllisesti myös pohjoisimmilla tunturialueilla.

Esim. Suomen BirdLifen sivuilta http://www.birdlife.fi voi tarkistaa Suomen lintuhavainnot ja vaikkapa seurata muuton edistymistä mainiosta Tiira havaintojärjestelmästä. Palvelu vaatii rekisteröitymisen.

135 ääntä

Kommentit

Kysyin mitä eroa on mustarastaan ja laulurastaan LAULULLA. Siihen en saanut vastausta.

Et muuten kysynyt.

In reply to by Bea (ei varmistettu)

Kysymyslomakkeessa on myös täsmennysruutu, jonka sisältö menee vastaajan tiedoksi mutta ei julkaistavaksi.

Toisaalta tuo kysymys on kysytty (ja vastaus annettu) melkein 18 vuotta sitten, toukokuussa 2006. Herää kysymys, että koskikohan keskustelun kohteena oleva kommentti varmasti nimenomaan sitä.