Onko missään tutkittu ovatko entiset kilpaurheilijat tai kilpaurheiluvalmentajat edes soveltuvia lasten ja nuorten valmentamiseen/urheilukouluttamiseen kun …

Kysytty

Onko missään tutkittu ovatko entiset kilpaurheilijat tai kilpaurheiluvalmentajat edes soveltuvia lasten ja nuorten valmentamiseen/urheilukouluttamiseen kun "huippu-urheilu" ura on saattanut luoda vääristyneen kuvan liikuntaharrastuksiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi Olympiakomitean sivuilla kerrotaan valmentajan tehtäviin hakeutumisesta. Omaa urheilutaustaa pidetään suotavana. "Alusta alkaen on tärkeää lähteä kouluttautumaan. Valmentaminen on oma tieteen ja taiteen lajinsa, jossa on paljon mielenkiintoista opittavaa. Urheilijalla on usein paljon kokemusta valmentautumisesta, mutta valmentajan osaaminen ei synny vain urheilijakokemuksesta. Koulutuspolkuja on tarjolla monia."

Suomen valmentajat -yhdistyksen verkkosivuilla mainitaan viime päivien uutisoinnissa puhuttaneet kahdelle muodostelmaluisteluvalmentajalle annetut sanktiot epäasiallisesta käyttäytymisestä. Liitto peräänkuuluttaa epäkohtiin puuttumista ja edellyttää lisää ymmärrystä hyvästä valmennuksesta ja hyvästä valmentajuudesta.

On aivan mahdollista, että epäasiallisia toimintatapoja valmennuksessa esiintyy valmentajan taustasta riippumatta. Tutkimusta aiheesta vastaaja ei löytänyt.

https://www.olympiakomitea.fi/huippu-urheilu/osaamisohjelma/valmennusos…

https://www.suomenvalmentajat.fi/uutiset/epakohtiin-on-puututtava/