Otsikko
Onko meillä suomessa uskontokuntia jotka kieltävät terveydenhoidon esimerkiksi koronavirustapauksissa?

Kysytty

Onko meillä suomessa uskontokuntia jotka kieltävät terveydenhoidon esimerkiksi koronavirustapauksissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista sanoo seuraavaa: "Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla." https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Vaasan keskussairaalan Hoitoetiikka ja vieraat kulttuurit -esitteessä on lyhyesti tietoa eri uskontokuntien suhtautumisesta terveydenhoitoon.  https://www.vaasankeskussairaala.fi/globalassets/hallinnon-tiedostot/primarvardsenheten/palliativ-verksamhetsmodell/finska-bilagor/21_hoitoetiikka-ja-vieraat-kulttuurit.pdf

Suositeltava teos on Antti Pakaslahden ja Matti Huttusen toimittama teos Kulttuurit ja lääketiede (Duodecim, 2010).