Onko lyhyet rallikuskit siksi parempia, koska viesti aivoista jaloille ehtii nopeammin perille lyhyemmän matkan vuoksi ja siksi reagointi on nopeampaa?

Kysytty

Onko lyhyet rallikuskit siksi parempia, koska viesti aivoista jaloille ehtii nopeammin perille lyhyemmän matkan vuoksi ja siksi reagointi on nopeampaa?

Vastaus

Vastattu

Selailin opinnäytteitä psykomotoriikasta ja reaktionopeudesta. Niistä ei löytynyt mainintaa siitä, että pituudella olisi vaikutusta asiaan. Sen sijaan väsymys, tupakointi tai tupakoimattomuus, ikä ja sairaudet vaikuttivat reaktionopeuteen. Lisäksi todettiin, että niillä tutkituilla, joilla oli ollut hyvin alhainen syntymäpaino reaktioajat olivat hitaampia kuin niillä, joiden syntymäpaino oli ollut normaali (Sillanpää Antti,  Alaraajojen voimantuottoteho, reaktionopeus ja staattinen tasapaino voima-nopeuslajien ja kestävyyslajien veteraaniyleisurheilijoilla, Jyväskylän yliopisto 2013, pro gradu, s.13 https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/42143/1/URN%3ANBN%3Afi%3A…). Myös kokemus ja sukupuoli vaikuttavat reaktioaikaan (Joni Palviainen & Ville Rantala Digitaalisten pelien yhteys visuomotoriseen reaktioaikaan salibandyn pelaajilla, s.12 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/133956/Palviainen_Joni_Ra…)

Toni Ruokanen & Juhani Salo, Koordinaatio, ketteryys ja dynaaminen tasapaino suomalaislla urheiluseurassa urheilevilla nuorilla, Jyväskylän Yliopisto, pro gradu-tutkielmassa 2016 todetaan, että urheilijan suoritukseen vaikuttavat kyvyt, taidot ja tekniikka (s. 3.) Tässä tutkimuksessa ei ole myöskään kiinnitetty huomiota tuohon pituuden vaikutukseen reaktioihin tai koordinaatioon muilta osin kuin nuorten murrosikäisten nopean kasvun aiheuttaman kömpelyyden suhteen. Sitä kannattaa kuitenkin tutkia, koska siinä kuvataan eri tulkintoja hermoston toiminnasta ja toiminnan vaikutusesta suoritukseen. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/49788/1/URN%3ANBN%3Afi%3A…

En löytänyt siis suoraa tutkimusta aiheesta. Ehkä Jyväskylän yliopiston kirjastossa osattaisiin auttaa lisää, Jyväskylässä on liikuntatieteellistä yliopistokoulutusta ja siis paljon opinnäytteitä. Jyväskylän yliopiston kirjasto, https://kirjasto.jyu.fi/fi/yhteystiedot

Luultavasti pituus ei ralliskuskeillakaan ole se ratkaiseva vaikuttava tekijä, vaan harjoittelu ja kokemus ja nuo yllämainitut muut seikat, jotka vaikuttavat suoritukseen.