Otsikko
Onko luotsitupa sanalle jotain korviketta tai samaa tarkoittavaa eri tyylistä sanaa? Onko luotsitupa sanasta jotain historiaa? Tai ylipäänsä luotsiin,…

Kysytty

Onko luotsitupa sanalle jotain korviketta tai samaa tarkoittavaa eri tyylistä sanaa?
Onko luotsitupa sanasta jotain historiaa?
Tai ylipäänsä luotsiin, luotseihin ja luotsaamiseen liittyvää, vanhan ajan suomen kieleen liittyvää?
Mites sana tupa, se on tosi söpö ja sympaattinen sana, onko sille jotain synonyymeja tmv yhtä söpöjä sanoja?
Jos ei saisi käyttää sanaa tupa, mitä käyttäisit?

Vastaus

Vastattu

Luotsitupa on yhdyssana. Joissakin yhteyksissä näkyy käytettävän myös sanaa luotsiasema.

Luotsi-sana on lainaa ruotsin kielen sanasta lots. Verbi luotsata lienee erillinen laina ruotsin kielen verbistä lotsa. Suomen kirjakielessä luotsi on ensi kertaa mainittu asiakirjassa vuonna 1727. Verbi luotsata on esiintynyt purjehtimista koskevassa asetuksessa vuonna 1774.

Asuinrakennusta, mökkiä tai talon keskeistä huonetta merkitsevällä tupa-sanalla on vastineita eräissä lähisukukielissä, esim. karjalassa tupa, virossa tuba ja liivissä tubā. Sanaa on aikoinaan arveltu balttilaisperäiseksi, mutta nykykäsityksen mukaan se on vanha germaaninen laina. Suomen kirjakielessä tupa on ensi kertaa mainittu 1540-luvulla laaditun Uppsalan evankeliumikirjan säilyneessä katkelmassa osana yhdyssanaa käräjätupa.

Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen (WSOY, 2004)

Luotseista ja luotsaamisesta löytyy helmet-kirjastoista kirjallisuutta. Niitä tutkimalla voi ehkä löytää aiheesta lisätietoa:

Miehet merellä : hetkiä luotsauksen historiasta / toimituskunta: Ilkka Karttunen, Eero Lehtinen ja Petri Porkola (John Nurmisen säätiö, 2016)

Uloimmalla rannalla : luotsi- ja majakkamiesperheet asemayhdyskunnissaan / Harri Nyman (Suomen muinaismuistoyhdistys, 2011)

Suomen luotsi- ja majakkalaitoksen historia. [1] : vuoteen 1808 / Aina Lähteenoja  (Merenkulkuhallitus, 1947)

Suomen luotsi- ja majakkalaitoksen historia. [2] : 1808-1946 / Kirj. Iisakki Laati (Merenkulkuhallitus, 1946)

Securitatis causa : Luotsiliitto 1918-2003 Lotsförbundet / Juhani Merilahti (Luotsilliitto, 2003)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit