Onko Lohjan ojamolla Lohjanharjon reunamuodostuman päällä sijaitseva Neitsytlinna kamekumpu?

Kysytty

Onko Lohjan ojamolla Lohjanharjon reunamuodostuman päällä sijaitseva Neitsytlinna kamekumpu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lohjan Neitsytlinnasta puhutaan Lohjan luontoa koskevissa teoksissa ainoastaan moreenikumpareena. Tuija Sohlberg kaupungin ympäristöyksiköstä on kirjoittanut mm. näin: "Neitsytlinnan moreenikumpare sijaitsee Lohjanharjulla lajittuneen aineksen päällä. Se on geologisesti erikoinen jääkautinen moreenimuodostuma Lohjanharjun laella. Se koostuu valtaosin moreenista ja hiekasta ja sen syntyä on hankala varmuudella selittää. Neitsytlinnan moreenikumpare on luonnonsuojelulain nojalla rauhoitettu. Se on merkittävä geomorfologinen esihistoriallinen erikoisuus, joka kohoaa muuta ympäristöä korkeammalle."

Kamekummuista löysin seuraavan määritelmän:
Kamekumpu
- erillinen pääasiassa glasifluviaalisesta materiaalista muodostunut kasautuma. Muodoltaan pyöreitä, soikeita tai pitkänomaisia (kuitenkin lyhyitä). Suunta ei ole tarkkaan määräytynyt.
- syntyneet jään reunaan pieninä deltan alkioina, jäässä olevaan railoon tai jään pinnalla olevaan painanteeseen

Ilman geologian asiantuntemusta emme pysty kirjastosta varmuudella vastaamaan, onko Neitsytlinna varsinainen kamekumpu vai ei. Tarkempia tietoja voit kysellä esim. Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen laitokselta. Tässä vielä linkki palveluun: http://www.helsinki.fi/geo/geotieto/asiantuntijat.html