Otsikko
Onko lain/järjestyssääntöjen vastaista kävellä liukuportaissa väärään suuntaan (niin että itse pysyy paikallaan) jos ketään muuta ei ole portaissa?

Kysytty

Onko lain/järjestyssääntöjen vastaista kävellä liukuportaissa väärään suuntaan (niin että itse pysyy paikallaan) jos ketään muuta ei ole portaissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järjestyslaissa (säädös 612/2003) säädellään yleisten paikkojen järjestystä ja turvallisuutta. Esimerkiksi liikenneasemat ja kauppakeskukset ovat yleisiä paikkoja. Rakennuksen omistaja vastaa turvallisuudesta rakennuksessa. Järjestyslain 5. pykälän voi katsoa viittaavaan vaikkapa liukuportaissa kulkemiseen. Pykälässä todetaan:

"Rakennuksen tai rakennelman omistajan tai haltijan taikka hänen edustajansa on huolehdittava siitä, ettei rakennuksesta, rakennelmasta tai muusta vastaavasta paikasta putoava lumi tai jää TAIKKA MUU ESINE TAI AINE AIHEUTA VAARAA IHMISILLE TAI OMAISUUDELLE."

Suora linkki järjestyslakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Hissien turvallisuuteen liittyy esimerkiksi seuraavia säädöksiä:
564/1997 Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös hissien turvallisuudesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970564

663/1996 Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös sähköllä toimivien hissien käyttöönotosta ja käytöstä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960663

Yhteenvetona voi todeta, että jos rakennuksen omistaja tai hänen edustajansa on sitä mieltä, että liukuportaissa väärään suuntaan kulkeminen vaarantaa jonkun hengen, hän voi pyytää lopettamaan sellaisen toiminnan.

1 ääntä

Kommentit

Heii voinko vaatia naapuria laittamaan lumiesteet rajalle rakennettuun varastorakennukseen , peltikaton kaato on tontillemme ja estää autojen kohdalla olevan parkkipaikkan käytön aikaan jolloin on lumien tippumisvaara .
rakennus noin 12 m pitkä noin 2,5m korkea rajamme puolelta ,seinä 40 cm päässä rajasta.
kolmena vuotena on lumiesteitä pyydetty , naapurin mukaan ei tule koska on olemassa heillä ??? lupa rakentaa niin lähelle rajaa .
ellen voi esteitä selkeästi vaatia niin löytyykö lakia jonka turvin voin lumet naapurille palauttaa , pois ne on vietävä ja kallista on ollut ajattaa ne poiskin .
kiitos jo etukäteen