Onko kuluttajatuotteita koskevaa sääntöä, jonka mukaan tuotemainoksessa kerrotut ominaisuudet laitteessa pitäisi toimia ilman android- tai ios-sovellusta…

Kysytty

Onko kuluttajatuotteita koskevaa sääntöä, jonka mukaan tuotemainoksessa kerrotut ominaisuudet laitteessa pitäisi toimia ilman android- tai ios-sovellusta joiden lataaminen vaatii rekisteröitymisen muualle kuin valmistajan omaan palveluun (Osmo action cam ja monet muut tuotteet joissa mainostetaan vain että tuotteeseen on ladattavissa sovellus)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan noin yksityiskohtaista tietoa kuluttajansuojasta ei ole saatavilla. Kuluttajansuojalaki sääntelee kuluttajille suunnattua markkinointia ja mainontaa, mistä Kuluttajaliiton sivulla kerrotaan seuraavasti:

 ”Lailla pyritään ehkäisemään kuluttajiin kohdistuvaa epäasiallista markkinointia ja velvoittamaan yrittäjiä antamaan kuluttajalle riittävästi olennaisia ja oikeita tietoja kuluttajien tekemien valintojen tueksi.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa. Siitä pitää käydä ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja kenen lukuun se toteutetaan. Tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia markkinoinnin kanavia ja -muotoja, myös sosiaalista mediaa. Kaikenlainen piilomainonta on kiellettyä.

Markkinointi ei saa myöskään olla hyvän tavan vastaista eikä kuluttajien kannalta sopimatonta. Mainonta ei saa olla totuudenvastaista eikä harhauttavaa. Markkinoinnissa ei saa jättää olennaisia tietoja antamatta. Markkinoinnissa ei myöskään saa käyttää aggressiivisia menettelyjä.

Markkinoinnin lainmukaisuutta valvoo Kuluttaja-asiamies.”

Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.

Lähde:

Kuluttajaliitto.fi. https://www.kuluttajaliitto.fi/