Onko kirjavinkkauksesta tehty ulkomailla tutkimuksia, joista voisi jonkinlaista dokumenttiakin löytyä? Suomessahan niitä ei varsinaisesti ole tehty, enkä ole…

Kysytty

Onko kirjavinkkauksesta tehty ulkomailla tutkimuksia, joista voisi jonkinlaista dokumenttiakin löytyä? Suomessahan niitä ei varsinaisesti ole tehty, enkä ole päässyt käsiksi muualla mahdollisesti tehtyihin. Jos teillä olisi "sisäpiirin tietoa" asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjavinkkauksesta on ilmestynyt ulkomailla lukuisia artikkeleita ja kokonaisia tutkimuksia. Suomessakin sitä on tutkittu. Alun perin amerikkalaisesta, mutta Ruotsin kautta Suomeen 1990-luvun alkupuolella rantautuneesta lukemaan innostamismenetelmästä voi etsiä tietoa esimerkiksi hakusanoilla booktalk ja bokprat. Linda-tietokannasta, jota pääset käyttämään kirjastoissa, löytyy mainituilla hakusanoilla viitetiedot esimerkiksi seuraavista tutkimuksista:

Schall, Lucy: Booktalks and more: motivating teens to read. Westport (Conn.) : Libraries Unlimited 2003. (Saatavana Oulun yliopiston kirjastosta.)
Bromann, Jennifer: More booktalking that works. New York : Neal-Schuman Publishers , cop. 2005. (Saatavana Oulun yliopiston kirjastosta.)
Chambers, Aidan: Booktalk: occacional writing on literature and children. Stroud : The Thimble press , 1995. (Saatavana Åby Academin kirjastosta)
Eriksson, Katarina: Life and fiction: on intertextuality in pupils´ booktalk. Linköping universitet, Linköping studies in arts and science, ISSN 0282-9800; 251. (Saatavana Oulun yliopiston kirjastosta.)

Suomessa kirjavinkkauksesta ovat kirjoittaneet esimerkiksi Marja-Leena Mäkelä (aik. Alanärä), Monica Borg-Sunabacka sekä Benita Ahlnäs. Esimerkiksi Arto-tietokannasta voit hakea viitetietoja heidän nimillään. BTJ:n julkaisema Marja-Leena Mäkelän Kirjavinkkarikirja, josta on otettu jo useita painoksia, on alan perusteos Suomessa. Lisäksi Suomen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on tutkittu kirjavinkkausta. Esimerkiksi Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella on tehty siitä seuraava pro gradu -työ:

Ronkainen, Elli: Kirja ja lukija kohtaavat: viidesluokkalaisten lukuharrastus ja kirjavinkkaus kirjallisuuspedagogisena menetelmänä. 2001.