Onko kirjastossa kirjaa, josta löytyy joku ujoustesti? Mahdollisesti testi, jolla voidaan mitata onko ihminen ujo? Onko olemassa ujoustestiä, jota…

Kysytty

Hei!

Onko kirjastossa kirjaa, josta löytyy joku ujoustesti? Mahdollisesti testi, jolla voidaan mitata onko ihminen ujo? Onko olemassa ujoustestiä, jota ammattilaiset käyttävät? (tieteellisesti pätevä)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juhani Mattila on tehnyt teoksen Ujoudesta, yksinäisyydestä. Tässä on useita esimerkkejä, millaiselta ujous tuntuu, mutta ei testiä.

Vuonna 1978 on ilmestynyt Philip G. Zimbardon Ujous : mitä ujos on : mitä ujoudelle voi tehdä. Teoksessa on on Stanfordin yliopiston kyselylomake ujoudesta kärsiville.

Netissä on ilmaisia testejä, esimerkiksi http://mastersocialanxiety.com/free-social-anxiety-tests/ . Näistä yhdessä mainitaan edellisen teoksen tekijä Zimbardo. Testi on nimeltään: The Henderson/Zimbardo Shyness Questionnaire .

Viime aikoina ovat suosittuja olleet, ehkä ujouttakin sivuavat aiheet: tunnelukot, erityisherkkyys ja introvertit.

Tunnelukoista on kirjoittanut mm. Kimmo Takanen: Tunne lukkosi. Tunnelukkotestit ovat kirjat lisäksi netissä http://www.tunnelukkosi.fi/ .

Erityisherkkyydestä on suomennettu Aron Elainen teoksia, esim. Erityisherkkyys, esim. Erityisherkän ihmisen harjoituskirja.

Suosittu on myös ollut: Jonkman Linus: Introvertit : työpaikan hiljainen vallankumous.