Onko kirjastolla palvelua, missä viedonauhat voi siirtää jollekin toiselle tallennemuodolle?

Kysytty

Hei

Onko kirjastolla palvelua, missä viedonauhat voi siirtää jollekin toiselle tallennemuodolle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hervannan, Lielahden, Sampolan, Kaukajärven ja Messukylän kirjastoissa voi tallentaa VHS-kasetilla olevaa materiaalia digitaaliseen muotoon DVD-levylle.

VHS- ja VHS-C-videonauhat voi digitoida ja tallentaa DVD-levyille VHS/DVD-digitointilaitteella. Digitointi kestää tallenteen pituuden verran, eli esimerkiksi kahden tunnin videonauhan digitointiin kuluu kaksi tuntia. Asiakas voi ottaa mukaan oman DVD-levyn tai ostaa sen kirjastosta (hinta 2 €).

Digitointiin annetaan alkuopastus, ja laitteille on tehty selkeät käyttöohjeet.
Hervannan, Lielahden, Sampolan kirjastoissa on mahdollista digitoida muita videoformaatteja kytkemällä videokamera tai -nauhuri digitointilaitteeseen. Sekä kaapelit että kamera/nauhuri tulee olla asiakkaalla itsellään. Sampolan ja Hervannan tietotoreilla käytössä on myös VHS-nauhuri, jolla videokuvan saa digitoitua suoraan videotiedostoksi, esimerkiksi asiakkaan omalle muistitikulle. Lisätietoa käytössä olevista laitteista ja ajanvarauksesta saa Tietotorien henkilökunnalta.

https://www.tampere.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/kirjastot/asiakaskoneet-ja-laitteet/digitointi-editointi.html