Miten saan varattua ajan VHS kasetin sisällön siirtämiseen muistitikulle ja saanko siihen tarvittaessa apua henkilökunnalta?

Kysytty

Miten saan varattua ajan VHS kasetin sisällön siirtämiseen muistitikulle ja saanko siihen tarvittaessa apua henkilökunnalta? Minkä kokoinen tikku riittää ja onko niitä ostettavissa kirjastolta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ajan voi varata soittamalla toimipisteeseen, jossa digitointia haluaa tehdä. Valitettavasti Joensuun pääkirjastolla videokasettien digitointimahdollisuus on kuitenkin toistaiseksi pois käytöstä vioittuneen laitteiston vuoksi.

Tällä hetkellä VHS-digitointiin on mahdollisuus seuraavissa Vaara-kirjastojen toimipisteissä:
Ilomantsin kirjasto (vhs suoraan dvd:lle)
Kiteen kirjasto (vhs tietokoneelle, josta tikulle tai dvd:lle)
Lieksan pääkirjasto (vhs tietokoneelle, josta tikulle tai dvd:lle)

Digitointi toimii pääasiassa itsepalveluna, mutta ohjeet ovat hyvät ja opastusta toki annetaan. Joensuun pääkirjastolla on myynnissä 64GB muistitikkuja, johon mahtuu videota varmasti useampi kasetillinen. Muistitikkujen saatavuus kannattaa varmistaa kustakin toimipisteestä erikseen.

Vaara-kirjastojen toimipisteiden yhteystiedot ovat osoitteessa: https://vaara.finna.fi/Content/kirjastot