Otsikko
Onko kirjastokortin saamiseksi jokin alaikäraja? Törmäsimme vanhaan suositukseen, jonka mukaan hakijan pitäisi kyetä kirjoittamaan nimensä korttiin …

Kysytty

Onko kirjastokortin saamiseksi jokin alaikäraja? Törmäsimme vanhaan suositukseen, jonka mukaan hakijan pitäisi kyetä kirjoittamaan nimensä korttiin "Nimettömiä kortteja ei kirjastosta anneta ulos". Tämä lienee vanhaa käytäntöä. Onko olemassa jokin virallinen suositus yleisille kirjastoille.

Vastaus

Vastattu

Kirjastokortin saamisessa ei ole alaikärajaa. Louna-kirjastojen käyttösäännöissä kerrotaan, että alle 15-vuotias saa kirjastokortin huoltajan tai toisen täysi-ikäisen vastuuhenkilön kirjallisella suostumuksella. Sama sääntö on käytössä myös mm. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastossa.

Tässä Louna-kirjaston käyttösääntöjä:
https://louna.finna.fi/Content/asiakkaalle