Onko kirjastojen kaukopalvelusta kirjoitettu jonkinlaista historiaa? Mitä kaukopalvelukirjoja on saatavilla, mielellään suomeksi?

Kysytty

Onko kirjastojen kaukopalvelusta kirjoitettu jonkinlaista historiaa? Mitä kaukopalvelukirjoja on saatavilla, mielellään suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaukopalvelusta on olemassa Kaija Sitarin kirjoittama opaskirja :

PÄÄTEKIJÄ SITARI, Kaija
NIMEKE Kotimaisen kaukopalvelun käsikirja / Kaija Sitari
JULKAISUKIELI suomi
JULKAISUTIEDOT [Helsinki] : Suomen tieteellinen kirjastoseura, 1995 (Jyväskylä : Gummerus)
ULKOASU 136 s. : kuv. ; 25 cm
SARJA/ISSN Suomen tieteellisen kirjastoseuran julkaisuja, ISSN 0359-9310 ; n:o 7
ISBN 951-96835-1-8 (nid.)

Kokoelmistamme löytyy myös teos:
NIMEKE NORDISKE fjernlånsfakta = Nordic ILL facta : 1997/98 / [editors: Poul Erlandsen, Eldrid Breivik Hansen] ; [julkaisija: Pohjoismaiden tieteellisten kirjastoseurojen liitto]
TEKIJÄT Erlandsen, Poul
Hansen, Eldrid Breivik
Pohjoismaiden tieteellisten kirjastoseurojen liitto
JULKAISUKIELI tanska, englanti
PAINOS 3. udgave
JULKAISUTIEDOT Odense : Nordiske Videnskabelige Biblioteksforeningers Forbund, 1993
ULKOASU 208 s. ; 30 cm
SARJA/ISSN ISSN 1395-6272

Kirjastotyön historiasta on kirjoitettu lukuisia kirjoja sekä artikkeleita. Kokoelmissamme olevia kirjastohistoriaan liittyviä teoksia voi hakea
PIKI-verkkokirjastostamme osoitteesta
http://kirjasto.tampere.fi:8000.

Kirjoittamalla hakuvalikkoon kohtaan asiasana yhdelle riville kirjastot ja toiselle historia ja rajaamalla haku vain tietokirjallisuuteen, tuloksena on 97 teosta. Tulosjoukkoa voi rajata myös kielellä ja ilmestymisajalla.

Kirjastossamme on käytössä kotimaiset artikkelitietokannat Aleksi ja Arto, joista löytyy lisätietoja aiheesta. Nämä tietokannat ovat käytettävissä valitettavasti vain kirjastoissa asiakkaiden työasemilla.

Suomen kansallisbibliografiasta Fennicasta http://fennica.linneanet.fi/ voi hakea Suomessa julkaistua kirjallisuutta. Sieltä voi löytyä jotakin, mitä kokoelmissamme ei ole. Fennica on vapaasti verkon välityksellä käytössä.

Tampereen yliopistossa on myös kokoelma kirjasto- ja informaatioalan kirjallisuutta. Yliopiston kirjaston verkkotietokanta löytyy osoitteesta http://tamcat.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…