Onko kieliopillisesti oikein sanoa: "Talot ovat rakennetut" Luin jostakin väitteen, että olisivat, koska rakennetut on tässä partisiippi, joka toimii…

Kysytty

Onko kieliopillisesti oikein sanoa: "Talot ovat rakennetut"

Luin jostakin väitteen, että olisivat, koska rakennetut on tässä partisiippi, joka toimii adjektiivin tavoin. Vastaava lause olisi esimerkiksi talot ovat punaiset.

Minusta tuossa sekoitetaan aktiivi ja passiivi samaan lauseeseen. Olenko väärässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskuksen kielitoimiston julkaisussa Kielikellossa käsiteltiin kysymäsi kaltaista lauserakennetta (2/1996). Sivuston mukaan kieliopillisesti oikeita  ovat muodot "työt on tehty" tai "työt ovat tehdyt",  ja kieliopillisesti väärä muoto olisi "työt ovat tehty".

Eli kieliopillisesti on oikein sanoa "talot ovat rakennetut" (aktiivimuotoinen verbirakenne) tai "talot on rakennettu" (passiivimuotoinen verbirakenne), mutta väärä muoto olisi "talot ovat rakennettu".

Tarkemman selvityksen voi lukea Kielikellon sivuilta:

https://www.kielikello.fi/-/tyot-on-tehty-eli-tyot-ovat-tehdyt