Otsikko
Onko kaunokirjallisuutta tai muistelmia afasian aikuisena kokeneista, potilaan tai omaisten näkökulmasta? Kirjat voisivat olla rohkaisevia.

Kysytty

Onko kaunokirjallisuutta tai muistelmia afasian aikuisena kokeneista, potilaan tai omaisten näkökulmasta? Kirjat voisivat olla rohkaisevia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Plussan teille jo antama Martti Kainulaisen ”Kaijan kirja - kertomus afasiasta” (Kirjayhtymä, 1992) vaikuttaa ihan hyvältä löydöltä. Muistelmat on kirjoitettu afasiapotilaan omaisen (aviomiehen) näkökulmasta. Saatteessa hän kirjoittaa, että omaisia tarvitaan usein pitämään afasiapotilaiden puolia. Rohkaisevasta näkökulmasta kertoo takakansiteksti: ”Kaijan kirja kuvaa sisukasta naista, perusäitiä, joka ei suostu sopeutumaan sairaaksi. Hän ei ole tapaus vaan ihminen joka haluaa itselleen kielen ja kontaktit”.

Muita afasia-aiheisia muistelmia ja romaaneja:
1) J. Bernlef: Förmörkelse (Norstedt, 1996). Romaani afasiasta.
2) Ingrid TROPP ERBLAD: Katt börjar på S - en berättelse om orden och hur det känns att förlora dem (LT, 1982). Muistelmateos afasiasta.
3) Riitta Keskinen: Aivoton hiihtäjä (omakustanne, 1998). Muistelmateos afasiasta.
4) Manu Rytisalmi: Halvaus, afasia (Otava, 1975). Rytisalmen kirja oli Roma-tietokannassa luokiteltu romaaniksi, mutta pääkaupunkiseudun kirjastoista se löytyy tietokirjojen joukosta. Kirjaa on kuvailtu mm. sanoilla ”afasia, halvaus, kuntoutus, parantuminen”.
5) Miehet kalassa (Aivohalvaus- ja afasialiitto, 1998) Kirja kertoo potilaiden harrastuksista, etenkin kalastuksesta.

Jos hakua hieman laajentaa, nämäkin elämäkerrat ja romaanit saattaisivat kiinnostaa:

1) Anja Kohonen: Nerokas nolla (Kirjapaja, 1998).
Muistelmat kertovat Euroopan neuvoston kustannuslaskijasta, jolla on vaurio aivoissa. Positiivisuuteen viittaa ainakin takakansiteksti: ”Niin uskomatonta ja ihmeellistä voi elämä olla, kun näkee koko maailman toisin kuin muut.”
2) Hannu Simpura: Jo-Ku. Änkytysromaani. (Tammi, 2000) Romaanin päähenkilö opettelee (onnettomuuden jälkeen) kielen uudelleen, tavu tavulta.
3) Matti Pulkkinen: Ehdotus rakkausromaaniksi (Gummerus, 1992). Romaanin päähenkilö on kokenut aivohalvauksen.
4) Koipijärvi, Erkki: Muru (omakustanne, 1998)Muistelmateos, aiheina aivoverenvuoto, aivohalvaus ja kuntoutus. Kirja kertoo vaimon vammautumisesta aviomiehen näkökulmasta.

Elämäkertoja ja muistelmia on kerätty myös Aivohalvaus-ja dysfatialiiton sivuille:
http://www.stroke.fi/avh_kirjallisuus.html

Teosten saatavuustiedot löytyvät Plussasta:
http://www.libplussa.fi