Miksi kutsutaan ominaisuutta, jos tahtomattaan sanoo vääriä sanoja? Jos piti sanoa "parvekkeen ovi" ja sanoo "patterin ovi" tai jos piti sanoa "luostari"…

Kysytty

Miksi kutsutaan ominaisuutta, jos tahtomattaan sanoo vääriä sanoja? Jos piti sanoa "parvekkeen ovi" ja sanoo "patterin ovi" tai jos piti sanoa "luostari" sanookin "laastari?
Sanat alkavat yleensä melko oikein kuten oikealla kirjaimella tai tavulla? Mistä ilmiö johtuu?

Vastaus

Vastattu

Tahatonta väärien sanojen sanomista nimitetään parafasiaksi. Jos sana alkaa oikealla kirjaimella tai tavulla, kyseessä on formaalinen parafasia. Siinä väärä sana liittyy kohdesanaan fonologisesti (kynä > kylä). Verbaalisessa parafasiassa sana korvautuu ymmärrettävällä sanalla, jonka merkitys ei sovi tilanteeseen (kynä > tuoli). Semanttisessa parafasiassa sana liittyy merkitykseltään kohdesanaan (kynä > vihko). Fonologisessa parafasiassa sana kattaa yli puolet kohdesanasta, mutta ei muodosta suomenkielistä sanaa (kynä > kymy). Foneemisessa parafasiassa sanan äännerakenne muuttuu artikuloinnin vaikeuden vuoksi (kynä > kyä). Ilmiön taustalla on tavallisesti aivovamma tai aivoverenkiertohäiriö.

Lähde:
Katja Tanninen, Sujuvan afaattisen puhujan sananlöytämisvaikeudet ja viestinnän tehokkuus : kaksi tapaustutkimusta

11 ääntä

Kommentit

Mistä saa aikuinen apua ja kuntoutusta afasiaan?

Kiitos vastauksesta T!

Mulla kans on ollu puoli vuotta,tollainen,kun puhun,joku sana menee väärin päin,nyt tulee TT kuvauksiin aika,pelottaa..