Onko käsitteelle länsimaat mitään ns. sanakirjamääritelmää? Googlettamalla löytyy vain Wikipedian antama ja tarvitsisin koulutehtävään luotettavamman lähteen.

Kysytty

Onko käsitteelle länsimaat mitään ns. sanakirjamääritelmää? Googlettamalla löytyy vain Wikipedian antama ja tarvitsisin koulutehtävään luotettavamman lähteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Facta tietosanakirja määrittelee käsitteen länsimaat alkujaan Länsi-Rooman keisarikunnan alueeksi, myöhemmin islamilaista maailmaa vastaan taistelleeksi Euroopan osaksi. Nykyään länsimaihin luetaan Factan mukaan koko Eurooppa ja tavallisesti muutkin eurooppalaisen kulttuurin omaksuneet maat. Länsimaat eli oksidentti, vastakohta itämaat eli orientti.

Teoksessa Mitäs me länsimaalaiset - Suomi ja lännen käsite määritellään "lännen" alkaneen historiallisesti antiikin kreikkalais-roomalaisesta sivilisaatiosta ja kristinuskon synnystä liittyen siten suoraan Euroopan historiaan. Renessanssin, uskonpuhdistuksen ja valistuksen kautta vähitellen kehittynyt länsimaalainen kulttuuri on sitten levinnyt mm. Pohjois-Amerikkaan ja Autsraliaan.

Lähteet:

Facta-tietosanakirja, WSOY, 2006

Karim Maïche, Mitäs me länsimaalaiset! : Suomi ja lännen käsite, Into, 2015

4 ääntä

Kommentit

Käsite "länsimaat" sekoitetaan myös toisinaan läntiseen pallonpuoliskoon. Suurin osa Euroopasta sijaitsee kuitenkin itäisellä pallonpuoliskolla eli nolla-meridiaanin itäpuolella.