Otsikko
Onko Kalevalasta tehty oopperaa?

Kysytty

Onko Kalevalasta tehty oopperaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevalasta on tehty ooppera, useampikin. Niitä löytyy Suomen Kansallisdiskografiasta. Vanhin Kalevala-aiheinen ooppera Karl Müller-Berghausin Die Kalewainen in Pochjola löytyi arkistoista ja esitettiin Turussa vuonna 2017.

Huomattavasti tunnetumpia ovat Einojuhani Rautavaaran ooppera Sammon ryöstö, myös teokset Marjatta, matala neiti ja Thomas, Aulis Sallisen Kullervo, Oskar Merikannon Pohjan neiti.

Lapsillekin on sävelletty Kalevala-aiheisia ooperoita, Jaakko Kuusiston Koirien Kalevala -ooppera ja Anna Noran Maaginen Kalevala.

Paavo Haavikon ja Tapio Tuomelan Äidit ja tyttäret teksteissä on Kalevalan tekstejä.

Kalevalaseurassa on tallessa lisäksi Martti Wuoren ja tuntemattoman henkilön Aino-aiheiset oopperalibretot.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muita Kalevala-aiheisia oopperoita:
Melartin, Erkki: Aino
Launis, Armas: Kullervo
Raitio, Väinö: Väinämöisen kosinta
Similä, Aapo: Lemmin poika
Kuusisto, Ilkka: Sota valosta
Carlsson, Sune: Väinämöisen kosinta
Hannikainen, Väinö: Aino
Viškarjov, Leonid: Sampo