Televisiosta on tullut jonkin aikaa tv5-kanavalla 1990-luvun alkupuolella valmistunutta Tarzansarjaa, jossa Tarzania esittää Wolf Larson. Minua ihmetyttää…

Kysytty

Televisiosta on tullut jonkin aikaa tv5-kanavalla 1990-luvun alkupuolella valmistunutta Tarzansarjaa, jossa Tarzania esittää Wolf Larson. Minua ihmetyttää kyseisessä sarjassa eräs asia. Sarjassa nimittäin Tarzan puhuu ainakin minun mielestäni melko hyvää englantia ja pystyy kommunikoimaan siten muiden kanssa. Vaikka hän tuntuu ymmärtävän muiden sanomat sanat "minä", "sinä" ja "hän", niin itse hän ei niitä käytä. Hän ei siis esimerkiksi sanonut Janelle eräässä sarjan jaksossa että "Minä tapaan sinut myöhemmin", vaan "Tarzan tapaa Janen myöhemmin". Miksi Tarzan käyttää kyseisessä sarjassa itsestään omaa nimeään, ei sanaa "minä" ja muihinkin hän tuntuu viittaavan aina nimellä.

Olen itse kuullut lähinnä pienten lasten käyttävän minä-sanan sijasta omaa nimeä. Esim. eräs sukulaislapsi käytti itsestään parivuotiaana omaaa nimeä, ei sanaa minä. Siksi tämä ihmetyttää. Tarzan on kuitenkin sarjassa aikuinen mies.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjimmaltaan kyse on tietenkin Tarzan-kirjojen kirjoittajan Edgar Rice Burroughsin ja televisiosarjojen ja elokuvien tekijöiden päätöksestä pistää Tarzan puhumaan tavallaan. Tarzan on fiktiivinen henkilö ja puhuu niin kuin tekijä haluaa. Hän ei myöskään esimerkiksi putoa kärryiltä keskustellessaan eikä lausu sanoja hassusti väärin. Eli Tarzanin puhe ei varmasti miltään osin vastaa todellista tilannetta.

Oman tai toisen nimen käyttö persoonapronominien sijaan on tosiaan ominaista pienten lasten kielelle. Sen on tutkittaessa todettu olevan yleismaailmallista. Tästä löytyy tietoa ainakin englannin, ranskan, korean, kreikan ja suomen kielistä. Aiheesta on kirjoittanut mm. Anneli Brown Virittäjä-lehdessä (nro 4/2004, s. 483–507). Artikkeli on luettavissa myös verkossa:

http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2004_483.pdf

Sen, miksi Edgar Rice Burroughs päätti panna Tarzanin puhumaan tältä osin kuin pieni lapsi, tiesi varmaankin vain hän itse.