Otsikko
Sota-ajalta tarina, missä lentäjät tuovat vaurioituneen pommikoneen rintamalta Valmetin lentokonetehtaalle Härmälään

Kysytty

Onko jostain löydettävissä sota-ajalta tarina, missä lentäjät tuovat vaurioituneen pommikoneen rintamalta Valmetin lentokonetehtaalle Härmälään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en onnistunut löytämään tarinaa ulottuvillani olevista lähteistä.

Sodanajan pommituslentolaivueista on julkaistu historiikit, joista tietoa kyseisestä tapahtumasta voisi etsiä:

Hämäläinen, Matti. Pommituslentolaivue 44 (Koala, 2003, uud. painos 2010)

Hämäläinen, Matti. Pommituslentolaivue 46 (Koala, 2005)

Hämäläinen, Matti. Pommituslentolaivue 48 (Koala, 2003)

Myös Valtion lentokonetehtaan historiasta on julkaistu teossarja, jonka sota-aikaa käsittelevästä osasta voisi olla apua:

Raunio, Jukka. Valtion lentokonetehtaan historia. Osa 2, Tampereella ja sodissa 1933-1944 (Jukka Raunio, 2007)