Onko jossakin julkaistu kansantajuista vertailua: mitä eroa on "pikaratikalla" (Espoo-Itäkeskus) ja "tavallisella" 2020-luvun ratikalla (Tampere)?

Kysytty

Onko jossakin julkaistu kansantajuista vertailua: mitä eroa on "pikaratikalla" (Espoo-Itäkeskus) ja "tavallisella" 2020-luvun ratikalla (Tampere)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HSL:n (Helsingin seudun liikenne) mukaan pikaratikan erottaa kantakaupungin raitiovaunuliikenteestä suurempi keskinopeus ja se, että ne kulkevat pääasiassa muusta liikenteestä erillisellä radalla, ei katuverkossa muun liikenteen joukossa (mikä mahdollistaa "tavallista" raitiovaunua suuremman keskinopeuden).

Tampereen "2020-luvun ratikka" on toteutukseltaan pikaraitiotietyyppinen. "Pikaratikaksi" sitä kutsutaan esimerkiksi Tampereen raitiovaunujen ensiesittelyn yhteydessä helmikuussa 2019 tehdyssä MTV:n videopätkässä.

Kysymyksiä ja vastauksia | Pikaratikka | HSL.fi
Tampereen raitiotie - tietoa | Raitiotieallianssi
Tällainen se on! Tampereen raitiovaunu esiteltiin ensimmäisen kerran – valaistus vaunussa muuttuu vuorokauden aikojen mukaan - MTVuutiset.fi

4 ääntä

Kommentit

Vastauksessa verrataan uutta Espoon-Itiksen ratikkaa Helsingin kantakaupungin vanhojen reittien sporiin - ei Tampereen Hervanta-Pyynikki-liikenteeseen, jota kysyttiin.