Luin tohtorismiehen sanonnan "hänellä on mahdollisesti rakenteellinen persoonallisuuden poikkeama" mitähän tämä tarkoittaa? En ole ennen kuullut moista...

Kysytty

Luin tohtorismiehen sanonnan "hänellä on mahdollisesti rakenteellinen persoonallisuuden poikkeama" mitähän tämä tarkoittaa? En ole ennen kuullut moista...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin useita lääketieteen ja psykiatrian sanakirjoja, mutta en onnistunut löytämään selitystä ilmaisulle. Lähimmät vastaavat termit ovat "persoonallisuuden muutos", joka tarkoittaa "tuhoisasta tai ylenmääräisestä pitkittyneestä rasituksesta aiheutuvia aikuisiän persoonallisuuden ja käyttäytymisen häiriöitä" sekä "persoonallisuushäiriö", joka tarkoittaa "mielenterveyshäiriöitä, joille ovat ominaisia nuoruusiästä tai varhaisaikuisuudesta lähtien ilmenneet, syvään juurtuneet, joustamattomat ja sopeutumista haittaavat luonne- ja käyttäytymispiirteet, jotka heikentävät suoriutumista ja aiheuttavat kärsimystä".

Lähde: Lääketieteen termit - Duodecimin selittävä suursanakirja, 2007
Ks. myös Psykiatrian luokituskäsikirja 2012