Onko Jaakko Hämeen-Anttila suomentanut Rumin runon, jonka nimi on englanniksi The Guest House ja runo alkaa näin: This being human is a guest house.

Kysytty

Onko Jaakko Hämeen-Anttila suomentanut Rumin runon, jonka nimi on englanniksi The Guest House ja runo alkaa näin:
This being human is a guest house.

Vastaus

Vastattu

Jaakko Hämeen-Anttila on kääntänyt kaksi Rumin tekstejä yhteen kokoavaa teosta: Ruokopillin tarinoita ja Rakkaus on musta leijona. Kummastakaan näistä ei löytynyt mitään, mikä vastaisi kuvattua runoa. Sen sijaan runosta on olemassa Marjut Forsellin todennäköisesti englannista käännetty suomennos nimeltä Majatalo:

https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-kirjasta-loytaisin-parhaan-suomenki…

1 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta!
Mietin runon kohtaa "The dark thought, the shame, the malice"; olen nähnyt tästä kohdasta sellaisen käännöksen englanniksi kuin "The dark thought, the shame, the madness", ja jäin miettimään, kumpi käännös – malice vai madness – on lähempänä Rumin alkuperäistä ajatusta. Ne tarkoittavat kuitenkin ihan eri asiaa. Mutta tämä jäänee nyt selvittämättä.