Otsikko
Onko J. Karjalainen kirjoittanut Sankarit-laulun kertosäkeen sanat "kun oikein silmin katsotaan" vai "kun oikein silmiin katsotaan".

Kysytty

Onko J. Karjalainen kirjoittanut Sankarit-laulun kertosäkeen sanat "kun oikein silmin katsotaan" vai "kun oikein silmiin katsotaan". Siis yhdellä i:llä vai kahdella. Internetistä löytyy vai kahden ii:n versioita ja monissa painetuissa kirjoissa käytetään kahta ii:tä. Löytyisikö varma tieto ja alkuperäiset sanat Yö kun saapuu Helsinkiin -lp:n alkuperäisestä levykansiosta?

Vastaus

Vastattu

J. Karjalaisen säveltämä ja sanoittama kappale "Sankarit" löytyy tosiaan muun muuassa levyltä "Yö kun saapuu Helsinkiin". Vuonna 1982 ilmestyneen LP-levyn tekstiliitteessä kertosäe on kirjattu muotoon "kun oikein silmin katsotaan".

Yö kun saapuu Helsinkiin | OUTI-kirjastot | Finna.fi

Nuottijulkaisussa "Laulukirja" kertosäe on kirjattu myös yllä mainittuun muotoon.

J. Karjalainen ja Mustat Lasit : laulukirja | Kainet-kirjastot | Finna.fi

Lisäksi Antti Isokankaan teoksessa "Villejä rubiineja - Väärin kuultuja laulunsanoja" kyseisen "Sankarit"-kappaleen kertosäe on yhtenä esimerkkinä väärin kuulluista sanoituksista, jossa vääräksi on kirjattu "kun oikein silmiin katsotaan" ja oikeaksi versioksi korjattu " kun oikein silmin katsotaan".

Villejä rubiineja : väärin kuultuja laulunsanoja : 10-vuotisjuhlapainos | Kainet-kirjastot | Finna.fi