Otsikko
Onko Arabian kielen murteista olemassa suomenkielistä kirjallisuutta? Tiedän, että Professori Heikki Palva on kirjoittanut aiheesta loistavan artikkelin…

Kysytty

Onko Arabian kielen murteista olemassa suomenkielistä kirjallisuutta?

Tiedän, että Professori Heikki Palva on kirjoittanut aiheesta loistavan artikkelin englanniksi 'The Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics' - teokseen. Artikkelin nimi on 'Dialects: Classification'.

Olisiko hän myös mahdollisesti kirjoittanut artikkelin suomeksi? Tai onko vastaanvanlaista kirjallisuutta ylipäänsä saatavilla suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arabian kielen murteista on kirjoitettu suomeksi ainakin kaksi opinnäytetyötä seuraavasti:

-Yrttiaho, Kaarlo: Bēt Sahūrin murre: kuvaus eräästä Palestiinan kaupunkilaistuvasta kylämurteesta, Helsingin yliopisto, 1980. Pro gradu–työ, Itämaiden kirjallisuus

-Kauhanen, Irina: Normiteoreettinen näkökulma arabian kielen sosiolingvistiikkaan: standardikielen ja murteiden välinen suhde arabian kielessä, Pro gradu–työ, Helsingin yliopisto, Arabian kieli ja islamin tutkimus, 2000.

Professori Heikki Palvalla on mittava tuotanto. Hän on julkaissut useita kirjoja ja lukuisia artikkeleita arabian kielestä, varsinkin sen murteista, kansainvälisillä foorumeilla enimmäkseen englanniksi. Hänen artikkeliaan Dialects: Classification ei löytynyt suomeksi.

Ohessa on luettelo Heikki Palvan arabian murteita käsittelevistä artikkeleista. Viitteet on poimittu Kotimaisesta artikkeliviitetietokannasta (Arto).

Palvan tuotantoa voi tarkastella internetsivulla, jonka osoite on https://tuhat.halvi.helsinki.fi/portal/en/persons/heikki-palva(c2232427… .

1 ääntä

Kommentit

Eipä unohdeta myöskään tätä:
Jussi Aro: "Arabiaa ilman kyyneliä".
1980 Gaudeamus
( Arabian puhekielen/ murteiden oppikirja)