Olisin kysynyt reservin ylennyksistä. Olen ensi vuonna 50 täyttävä reserviläinen ja sain ylennyksen viestimiehestä korpraaliksi 4.6.2013. Kysyn: onko minulla…

Kysytty

Olisin kysynyt reservin ylennyksistä. Olen ensi vuonna 50 täyttävä reserviläinen ja sain ylennyksen viestimiehestä korpraaliksi 4.6.2013. Kysyn: onko minulla ikäni puolesta vielä esim. 5-6 vuoden kuluttua ylentyä alikersantiksi ahkeralla osallistumisella kertausharjoituksiin? Kertausharjoituspäiviä minulla on yhteensä noin 50, mutta sodan ajan sijoitusta minulla ei ole. Miehistöstä aliupseeriksí -kurssin yläikäraja on 40 vuotta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puolustusvoimien asevelvollisuus- ja reserviläisasioita hoitavat maakunnalliset aluetoimistot. Kysymykseen saatiin vastausapua yhdestä aluetoimistosta.

Yleisellä tasolla voidaan todeta, että Puolustusvoimien ylentämisnormin sekä Maavoimien Esikunnan linjausten mukaan reserviläisen ylentämisen edellytyksenä on toisaalta riittävä osallistuminen reservinkoulutustapahtumiin (kertausharjoitukset, vapaaehtoiset kertausharjoitukset) sekä toisaalta henkilön sopivuus ylennettäväksi. Ylentäminen edellyttää myös pääsääntöisesti sijoitusta sodanajan joukkoihin, ja että edellisestä ylentämisestä on kulunut vähintään viisi vuotta.

Miehistöön kuuluva henkilö siirtyy varareserviin täytettyään 50 vuotta. Varareservin ylentämiseen ei ole pääsääntöisesti tarvetta / perusteita (poikkeuksena erityiset lisäansiot tai esim. valtakunnallinen maanpuolustuskurssi).

Asevelvollinen, joka ei ole saanut aliupseerin koulutusta, voidaan ylentää reservissä enintään alikersantin sotilasarvoon.
Ylennysperusteina ovat toimiminen reservin koulutustapahtumassa aliupseerin tehtävässä tai kelpoisuus johtajatehtäviin.
Lisäksi henkilön tulee olla sijoitettu tai sijoitettavissa aliupseerin tehtävään, arvostelujen ollessa vähintään tasoa 4.

Ylennettäessä miehistöön kuuluva henkilö alikersantin arvoon hänestä tulee aliupseeri; hän ei siirry siis 50-vuotiaana varareserviin, vaan jatkaa reservissä sen vuoden loppuun, jona täyttää 60 vuotta.

Lisäksi tietyissä tapauksissa, vaikka koulutus- ja osaamisvaatimukset eivät täyttyisikään, voidaan reserviläinen ylentää erityisten lisäansioiden perusteella, esimerkiksi aktiivisesta toimimisesta maanpuolustuksen hyväksi.

Kysymykseen ei ole siis täysin yksiselitteistä vastausta - asia riippuu pitkälti kertausharjoituksista sekä niistä saaduista arvosteluista. Harjoituksen johtajan tekemä ylennysesitys tukee mahdollista ylennystä, mikäli muut vaatimukset täyttyvät.

Lisätietoja asiaan voi tiedustella lähimmästä aluetoimistosta, joiden yhteystiedot löytyvät Puolustusvoimien www-sivuilta (www.pv.fi)

25 ääntä

Kommentit

Olen minäkin anonut ylentämistä resrvissäkin.Kun olen yhä vielä jääkäri ja minulla on jo piankin 20 kertauharjoiuspäivääkin käytykin ,mutta olen sijoitettu Kunnalle,kysyin aluetoimistolta7ylennyysupseerilta,wttä kunan anomuksen kera sitten...jne...

Mitä hyötyä ylentämisestä on? Vain sitä, että se voi nostaa omanarvontuntoa? Ei se ylentäminen tuo yhtään enempää osaamista ja johtamistaitoja. Työelämässäkään se ei enää ratkaise.