Olisin kiitollinen, jos löytäisitte nimen etsimälleni elokuvalle näiden tietojen perusteella. Kyseessä on kotimainen, mustavalkoinen elokuva. Se ei ole kovin…

Kysytty

Hei! Olisin kiitollinen, jos löytäisitte nimen etsimälleni elokuvalle näiden tietojen perusteella.

Kyseessä on kotimainen, mustavalkoinen elokuva. Se ei ole kovin tuore elokuva, luultavasti se on kuvattu ennen 1960-lukua.

Käsittääkseni elokuvan päähenkilö on (nuori) nainen, jolla on ollut jonkinlainen lyhyt suhde vanhemman miehen kanssa. Tästä suhteesta naiselle on syntynyt lapsi, joka on ilmeisesti poika.

Muistaakseni elokuvassa nainen muistelee suhdettaan kyseiseen mieheen ja tapaakin tämän myöhemmin, mutta mies ei enää muista tätä naista eikä heidän suhdettaan. Mahdollista on myös, että mies tapaa elokuvassa lapsena, josta hän ei ole tietoinen eikä tunnista tätä lapsekseen. Myöskään poika ei saa tietää, että hänen tapaamansa mies on hänen isänsä.

Parhaiten elokuvasta on mieleeni jäänyt kohtaus, jossa naisen lapsi on muutaman vuoden ikäisenä sairastunut ja makaa heikkona sängyssä. Nainen ja lapsi puhuvat hetken aikaa keskenään. kunnes lapsi kysyy, että toiko äiti hänelle lupaamansa soittorasian ja nainen antaa sen hänelle. Lapsi leikkii soittorasialla hetken, kunnes soittorasia kirpoaa lapsen käsistä ja lapsi jää makaamaan kuolleena sänkyyn naisen katsoessa häntä surullisena.

Koska näin tämän elokuvan varmasti yli 20 vuotta sitten, niin en muista siitä juuri mitään. Parhaiten muistan tuon lapsen kuoleman.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Hannu Lemisen ohjaama elokuva Valkoiset ruusut vuodelta 1943. Sen pääosia näyttelevät Helena Kara ja Tauno Palo.

Lisätietoa elokuvasta on esim. kansallisfilmografia Elonetissä: http://www.elonet.fi/fi/elokuva/120963. Sisältöseloste-kohdasta löytyy tarkka juonikuvaus.