Olisikohan teillä suositella kirjoja erityisesti Alahärmän mutta myös koko härmän alueen historiasta ruotsiksi tai englanniksi? Lisäksi samoilla kielillä jos…

Kysytty

Hei,
olisikohan teillä suositella kirjoja erityisesti Alahärmän mutta myös koko härmän alueen historiasta ruotsiksi tai englanniksi? Lisäksi samoilla kielillä jos löytyisi kirjoja härmän Isontalon Antista (jääkäristä), tai/ ja tämän isoisästä Isoo-Antista (häjy)?
Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Wegelius, K. A.: För Finlands frihet : jägarrörelsen i södra och mellersta Österbotten (1937) kirjasta löytyy Isotalo, Antti (jääkäri) niin tekstissä kuin kuvassakin,

Jägarbataljonen 27 : en historik i ord och bild. [I] (1919) kirjasta löytyy vähintään Isotalo, Antti (jääkäri) kuvassa

myös Svenska Skyddskåristen –aikakauslehdessä (1.9.1920 nro 17, s. 7) kerrotaan jo edellä mainitusta henkilöstä.

Lupaavalta vaikutti myös niin englanniksi kuin ruotsiksikin oleva Ylikankaan Heikin puukkojunkkareihin liittyvä teos Knivjunkarna : våldskriminaliteten i Sydösterbotten 1790-1825 ja The knife fighters : violent crime in Southern Ostrobothnia 1790-1825, mutta niissä ei kuitenkaan tarkemmin kerrota Isoosta Antista.

Alahärmä ja Ylihärmä ovat mainittuna Wegeliuksen teoksessa (ruotsiksi) mutta Härmän historiasta kertovat teokset ovat etsimisestä huolimatta suomeksi.