Olisiko mahdollista että "Muista, muista suur on Väinö" olisi alkujaan Lorenz Nikolai Achtén, melodia hänen Kalevala-aiheiseen alkuperäiseen…

Kysytty

Olisiko mahdollista että "Muista, muista suur on Väinö" olisi alkujaan Lorenz Nikolai Achtén, melodia hänen Kalevala-aiheiseen alkuperäiseen käsikirjoitukseensa? Hänhän oli myös säveltäjä. Olisiko tällainen mahdollista?

Vastaus

Vastattu

L. N. Achté (1835-1900) on säveltänyt joitakin teoksia, ja hän ja Oskar Merikanto olivat perhetuttuja. Achtén ruotsinkielinen ”Ilmarinen”-käsikirjoitus, johon Oskar Merikannon ”Pohjan neiti” -oopperan libretto perustuu, on Kansalliskirjastossa. Hannele Ketomäki kertoo kirjassaan libreton valmistelusta ja oopperan säveltämisestä (s. 154-160). Hän kuvailee Achtén käsikirjoitusta, mutta ei mainitse, että siinä olisi tekstin lisäksi esimerkiksi nuotteja. Hän myös toteaa, ettei Achté nosta esiin kohtia, jotka voisivat sopia aarioiksi. Achté on kuitenkin saattanut keskustella Merikannon kanssa oopperasta, mutta näistä keskusteluista ei ole löytynyt muistiinpanoja Merikantoa koskevasta arkistomateriaalista. Kirjan alussa on katsaus Oskar Merikantoa koskevaan aiempaan tutkimukseen (s. 23-26).

L. N. Achtén kirjeitä ja sävellyskäsikirjoituksia säilytetään Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmassa:

https://core.ac.uk/download/pdf/39968974.pdf

Lähteitä:

L. N. Achté Kansallisbiografiassa:

https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/363

Ketomäki, Hannele: Oskar Merikannon kansalliset aatteet : Merikannon musiikkijuhlatoiminta sekä ooppera Pohjan neiti ja kuorolaulut venäläistämiskauden laulu- ja soittojuhlien ohjelmissa (väitöskirja, Sibelius-Akatemia, 2012)