Olisiko ehdotuksia unenomaisista/kummallisista/surrealistisista/tulkinnanvaraan jäettävistä kirjoista tai novelleista, joissa on vain yksi päähenkilö ja…

Kysytty

Olisiko ehdotuksia unenomaisista/kummallisista/surrealistisista/tulkinnanvaraan jäettävistä kirjoista tai novelleista, joissa on vain yksi päähenkilö ja muutenkin vähän hahmoja?

Vastaus

Vastattu

Ehdottaisin Kafkan novellia Muodonmuutos (Muodonmuutos ja Rangaistussiirtolassa, suom Aarno Peromies, Otava 2007), Flann O'Brienin romaania Kolmas konstaapeli (suom. Kristiina Drews, WSOY 1988), Anu Kaajan novellikokoelmaa Muodonmuuttoilmoitus (Teos,2015), Italo Calvinon mainiota romaania Jos talviyönä matkamies (suom. Jorma Kapari, Tammi 2009) sekä brasilialaisen Clarice Lispectorin romaania Passio: rakkaus G.H.:n mukaan (suom. Tarja Härkönen, Teos 2014).

Alvaro Enriguea ja Leonora Carringtonia ei ole suomennettu, mutta englanniksi löytyy molempia Vaski-kirjastojen kokoelmista. Japanilaisen Haruki Murakamin kirjat ovat kaikki surrealistisia ja usein hiukan epämääräisiä, maagista realismia pullollaan. Kirja Komtuurin surma (suom. Juha Mylläri, Tammi 2018) kertoo eronneesta taidemaalarista, joka joutuu oudolle matkalle.

Susanna Clarken Piranesi (suom. Helene Bütsow, WSOY 2021) kertoo nimettömän päähenkilön tarinan kun hän koittaa navigoida muuttuvassa, valtavaa taloa muistuttavassa talossa.

Ranskalaisen surrealistirunoilijan André Bretonin omaelämäkerrallinen proosateos Nadja (suom. Janne Salo, Sammakko 2007) on yksi surrealismin merkkiteoksista. Siinä on tosin kaksi päähenkilöä: Kirjoittaja ja Nadja.

Toivottavasti tähän tulee vastauksina lisää kirjavinkkejä lukijoilta!

5 ääntä

Kommentit

D.M. Thomas: Valkoinen hotelli. Samanta Schweblin: Houreuni. Iain Reid: I'm thinking of ending things.