Olisi mukava tietää, mikä on tälläisen lasten kuvakirjan nimi. Kirjassa on 2 karhua, isompi ja pienempi karhu. Muuta en siitä muista, että siinä olivat…

Kysytty

Olisi mukava tietää, mikä on tälläisen lasten kuvakirjan nimi. Kirjassa on 2 karhua, isompi ja pienempi karhu. Muuta en siitä muista, että siinä olivat kyseiset karhut ja että isommalla karhulla oli kaikki tavarat kultaisia, kun taas pikkukarhulla oli kaikki hopeista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Lennart Hellsingin kirjoittama Lentävä kurpitsa. Se on ilmestynyt suomeksi vuonna 1976 Weilin+Göösin kustantamana.

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta (http://www.lastenkirjainstituutti.fi/tietokannat/) kertoo kirjan juonesta näin: "Pikkukarhu ja Isokarhu syövät keittiössä päivällistä kun Pikkukarhu huomaa saaneensa suuhunsa siemenen. Ne istuttavat siemenen puutarhaan, jossa sataa! Isokarhu ottaa suojakseen kultaisen sateenvarjon, Pikkukarhu hopeisen (myös lapiot, saappaat, onget ja kirveet ovat toisella kultaiset, toisella hopeiset). Siemenestä kasvaa kurpitsa, ja siitä tulee niin iso että ne tekevät kotinsa sen sisälle ja lähtevät seikkailemaan kurpitsan kanssa, joka on alussa vene, mutta lämmityskauden alkaessa siitä tulee kuumailmapallo... "